کنج دل...

صدای "من" را، از "کنج دل" بشنوید...

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

مقاومت در جهان کنونی (4)

برش جهارم:

هرآن چه در بخش سوم مطرح شد، تجلی گفته های چهارم سخن است. نبرد جهانی حق و باطل در دنیای کنونی، انقلاب اسلامی را از یک عرصه ی ملی به یک میدان و بستر تاریخی و جهانی مبدل کرده است. انگیزه ی فاعلان و بنیان گذاران این انقلاب، احیای حق و دین حق بود و این انگیزه را در عمل به جهانیان نشان دادند. اگر این قدرت مقاومت را مسئولین و مردم بدان توجه و ملتفت نباشند در مسیر خود دچار تردید و سرانجام شکست خواهند شد. مقاومت را می توان رمز و عاملی دانست که موفقیت از آن می جوشد. حال می خواهد این مقاومت در عرصه ی اقتصادی باشد، که نامیده شده است به اقتصاد مقاومتی و ابعاد مطروحه ی آن و خواهد می خواهد این مقاومت در عرصه ی بین المللی باشد. همه ی کنش ها و رفتارهای برخاسته از انقلاب اسلامی باید با توجه به این نکته انجام گیرد تا پیروزی و گشایش را از آن خود کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدحسین امین جواهری

مقاومت در انقلاب اسلامی (3)

برش سوم:

در ادامه ی آن چه در بخش دوم بیان شد سوم سخن را آغاز می کنیم با ادامه ی سیر مقاومت در دنیای امروز به خصوص در انقلاب اسلامی. هر انقلابی در جهان و هر تحولی نیازمند یک صبر و مقاومتی است. انقلاب اسلامی ایران از سال 42 تا سال 57 سراسر صبر و مقاومت است، ولی از جنس فطری و الهی آن. ایستادن در برابر تبعیدها، تظاهرات ها، زندان ها، شکنجه ها، کشتارها و ...، نیازمند یک انگیزه و قدرتی است که تردید در آن راهی نداشته باشد. انگیزه ای برای برپایی حکومت اسلامی و تمدن اسلامی و قدرتی از جنس قدرت الهی تنها بستری است که می تواند این گونه در دنیای سیاست هم آن را با معنویت آغشته کند. و اوج این ایثار و صبر و مقاومت در برابر کفر و جبهه ی باطل را می توان در دوران درخشان جنگ تحمیلی دید. مقاومت در برابر استکبار و زور گویی های قدرتمندان جهان و رویارویی با آنان با همان پشتوانه ای که ذکر شد، تاریخ را جور دیگری رقم زد و تاریخ تا به حال این گونه رخدادهایی را لمس نکرده بود. خالقان این عرصه ی شگفتی تنها با مقاومت در برابر زورگویی ها و قدرتخواهی های استکباران جهان توانستند که پیروز شوند. کمی بیشتر رصد کنیم خواهیم دید که این قدرت در جهان اسلام زنده شده است و در تلاش هستند که بتوانند با مقاومت بر سلطه طلبان چیره شوند. نیم نگاهی به جهان اسلام و بیداری اسلامی و امروزه مقاومت در لبنان و سوریه و عراق، باید بر خط مقاومت حرکت کنند و مردم این گونه تربیت شوند و آموزش ببینند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدحسین امین جواهری

مقاومت در طول تاریخ شیعه (2)

برش دوم:

با توجه به بخش اول و در ادامه ی آن این گونه دوم سخن را آغاز می کنیم؛ رخدادها و شواهد تاریخی بسیاری را در جهان اسلام می توان یافت که مقاومت ریشه ی آن ها بوده است برای ارتقای شخصیت فردی و اجتماعی مسلمانان. اما شاید نقطه ی عطفی که در جهان اسلام بخواهیم نام ببریم، واقعه ی عاشوراست. اسطوره ها و الگوی های بشری به دنبال این هستند که قوای فطری و انسانی انسان را جهت دهی و رشد دهند. واقعه ی کربلا برای تمام بشریت این پیام را داشت که انسان بر اساس فطرت خود باید در مقابل ظلم بایستد تا مسیر کمال را بپیماید. الگوهای بشری این پیام و امر را به جهانیان می دهند که مقاومت در برابر ظلم و بی عدالتی و هرآن چه انسان را از انسانیت خود دور می کند مایه ی شکوفایی انسان و در کل باعث شکوفایی جهان خواهد شد و این دستور و ارشاد توسط آنان باید در رفتار و عمل آن ها هویدا باشد. اسلام نیز به عنوان مسیری حق همواره با باطل در تقابل و در تضاد بوده است و واقعه ی عاشورا، از ابتدای سفر تا هنگامه های شوم شهر شام همه نشان از صبر و مقاومت می دهد که حق تعالی وعده داده است که پیروزی از آن جبهه ی حق است و این وعده ای است محقق.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدحسین امین جواهری

مقاومت از معنا تا واقعیت آن (1)

برش اول:

در اول سخن از مقاومت، می بایست آن را تعریف و تبیین کرد تا بتوان نشانه های آن را در نقاط عطف تاریخ اسلام و اوضاع کنونی جهان یافت. معنایی که در کتب فرهنگ لغت ذکر شده است می تواند تعریف ساده و صحیحی باشد. در فرهنگ لغت دهخدا مقاومت ایستادگی و برابری و مقابلی و در فرهنگ لغت عمید، پایداری نمودن، دوام و استحکام نیز تعریف شده است. اما سؤالی که برای مخاطب بوجود خواهد آمد این است که مقاومت را یک رفتار و یک کنش دید یا یک واکنش آن را تلقی کرد؟ فرصت و مجال شرح و تفسیر این مفهوم نیست، اما به طور خلاصه می توان گفت که؛ در نگاه فیلسوفان الهی هویت فرد انسان معلول و محصول در هم کنش و تعامل سه عنصر است: فطرت الهی، طبیعت پیرامون، محیط اجتماعی. منشأ و خاستگاه انسانیت انسان، همین فطرت است. قدرت مقاومت و ایستادگی نیز برگرفته از همین فطرت است، از این رو انسان با قدرت مقاومت و پایداری می تواند اصالت الهی خود را نگه دارد. این مقاومت موجود در فطرت بشری، انسان را از اقتضائات ضد انسانی محیط اجتماعی و حتی رخدادها و جبر طبیعت حفظ خواهد کرد. اگر این قدرت در انسان نبود او مدت ها بود که در طبیعت نابود شده بود. لذا ایستادگی کردن در برابر الزام ها و تحمیل های اجتماع و یا طبیعت برگرفته از قوه ی مقاومت در فطرت است. (برگرفته از کتاب فلسفه تاریخ شهید مطهری) در این جا به مقاومت در عرصه ی اجتماعی اشاره خواهد شد. زیرا رشد این قدرت در عرصه ی اجتماعی رشدی هم فرهنگی و هم انسانی است. پس هرآن چه مانع رشد و کمال فطری باشد، مقاومت در برابر آن بوجود خواهد آمد. در بخش های بعدی به این ایستادگی در طول تاریخ شیعه خواهیم پرداخت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدحسین امین جواهری